”Kan man över huvud taget erfara något på fel sätt? Uppenbarligen kan man inte det. Däremot kan man hävda att ett visst sätt att erfara något är mer effektivt, mer kraftfullt under vissa bestämda omständigheter” (Carlgren, Marton.2007. s. 208).
Alla har vi olika erfarenheter men inte samma, inte heller samma uppfattningar om saker . Ingenting kan erfaras på endast ett sätt utan alla ser vi det utifrån olika perspektiv. Vi alla har barndomsminnen och speciella bilder som sitter kvar i minnet. Det kan vara en bild av trädkojan, den som var högst upp i trädet och helt enorm. Som barn uppfattar man saker precis som vuxna, man skapar sig erfarenheter genom hela livet, det är inget som tar slut. Men detta betyder inte att en erfarenhet står i sin stilla punkt bara för att man upptäckt den en gång. Du förändras hela tiden precis som samhället och det gör att erfarenheterna måste bli rikare och rikare. Erfarenheterna utvecklas precis som du. Trädkojan som var enorm när man var liten har nu blivit en enkel trälåda två meter upp i trädet. Trädet har växt men ändå är kojan bara två meter upp, och inte högst upp som man erfara som liten. Man märker att man själv ser saker på olika sätt utifrån olika tillfällen men detta kan man även se från person till person vid samma tid. Ett enkelt träd kan vara stort för en person medan det kan uppfattas som litet för en annan, det har att göra med bland annat tidigare erfarenheter anser jag. Detta var en tanke av många som citat ovan framhävde.
Det stod också i boken: ” Varje ögonblick har sin sanning” (Carlgren, Marton.2007. s. 209). En mening som var nära citatet ovan och som stack ut ur mängden tycker jag. Den fick mig att reflektera till barnens lek, ögonblicket då osanning kan bli sanning.