söndag 26 september 2010

Del 3 (Carlgren, Marton.2007)

”Vad innebär det att kunna hantera en situation väl, effektivt? Vad innebär det att kunna lösa ett problem som man aldrig tidigare mött?”

Två frågeställningar som man som lärare kommer att fundera mycket över tror jag. Man kanske inte tänker så mycket på det nu men när man väl står där i olika situationer så tror jag att dessa frågor kommer komma upp flera gånger. Som blivande lärare kan man inte lära sig allt inför yrket som lärare men man kan lära sig mycket. Det finns ingen som kan förutse vad vi kommer att gå igenom som lärare men man kan skapa sig mycket kunskap. ”Det nya ses i ljuset av tidigare erfarenheter” (Carlgren, Marton.2007. s. 226). Det är utifrån tidigare erfarenheter, det vi lärt oss och varit med om som bidrar till att vi kan lära oss om och från nya situationer. Det gör att vi sedan kan bemästra dem lättare. Boken påvisar att det bästa knepet för att klara det är att vara öppensinnad trots att man lär sig mer och mer. Jag tror att mycket handlar om att vara öppensinnad som lärare. Att man tar vara på varje situation och lär sig något, att man stannar upp och reflekterar trots att man kan mycket. Att man som lärare aldrig får ett stopp så som ”Nu kan jag allt”,utan att man är öppen och tar åt sig all information.    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar