”Ingen kan lära någon annan något. Eleverna måste lära sig själva” (Carlgren, Marton.2007. s.127).
”Barn lär sig modersmålet genom att de försöker tala om att de vill något, att något har hänt; genom att de försöker kommunicera – säga och förstå” (Carlgren, Marton. 2007. s.128).
Detta är två citat ur boken som väckte mitt intresse. De var inte långt ifrån varandra i boken och de har ungefär samma innebörd, men jag valde att ta med båda två. De handlar om viljan att lära sig, ingen kan bestämma till punkt och pricka vad någon ska lära sig. Människan är individuell och alla har sina egna viljor och intressen. Som lärare kan man skapa förutsättningarna för inlärningen men man kan aldrig bestämma vilken kunskap som kommer att gå in hos eleverna. Det är upp till eleverna själva om de tar åt sig det läraren säger eller om de tar in något annat. Desamma är det med barnen, det kvittar hur mycket vi försöker lära barnen att göra något, det är när de själva vill som de kämpar och klarar det. Barnen lär sig modersmålet för att de vill göra sig förstådda och få förståelse för allt runt omkring, även om föräldrarna försöker lära barnen så är de barnen själva som gör det. Många har uppfattningen om att det är läraren som lär barnen men egentligen så är det barnen själva som lär sig, läraren skapar bara möjligheten till inlärningen, kom ihåg de!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar